• español
    • English
  • Navegar
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   Biblioteca Digital - CESA
  • Publicaciones e Investigación
  • Artículos y borradores de administración – Working papers
  • View Item
  •   Biblioteca Digital - CESA
  • Publicaciones e Investigación
  • Artículos y borradores de administración – Working papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The role of social media in the creation of brand experiences

Thumbnail
Date
2018-08-29
Author
Losada Otálora, Mauricio
Sánchez, Iván Darío

Citación

       
TY - GEN T1 - The role of social media in the creation of brand experiences UR - http://hdl.handle.net/10726/5095 PB - Universidad del Valle. Facultad de Ciencias de la Administración AB - ER - @misc{10726_5095, author = {Losada Otálora Mauricio and Sánchez Iván Darío}, title = {The role of social media in the creation of brand experiences}, abstract = {La relación entre las redes sociales y la experiencia de marca no se entiende bien todavía a pesar de la importancia estratégica de las plataformas sociales para el marketing. Para resolver este problema, este artículo explora tres objetivos de investigación: primero, describir qué es la experiencia de marca en las redes sociales; segundo, explicar cómo emerge la experiencia de marca en los medios sociales, y tercero, comprender cómo las redes sociales crean ex-periencia de marca. Un conjunto de proposiciones extraídas de la literatura de sense making, marketing, y la ciencia cognitiva sugiere que (a) la experiencia de marca en los medios sociales s el conjunto de asociaciones de la marca a atributos, emociones, o sensaciones que resultan de un proceso de dar significado (sense-making) al consumo o creación de contenido en los medios sociales; (b) el consumidor codifica, almacena y recupera las experien-cia de marca de su memoria declarativa en la forma de asociaciones de marca; (c) los medios sociales pueden facilitar la creación de experiencia de marca; sin embar-go, esos medios también pueden hacer difícil la creación de experiencias de marca a largo plazo. El conjunto de proposiciones de este artículo traza una ruta de inves-tigación para futuros trabajos empíricos dentro de este campo de investigación.}, language = {eng}, orcid = {Losada Otálora, Mauricio [0000-0002-1791-9086]}, scopus = {Losada Otálora, Mauricio [55695829400]}, scopus = {Sánchez, Iván Darío [57204173772]}, year1 = {2023-06-21T22:23:07Z}, year2 = {2023-06-21T22:23:07Z}, abstract2 = {The relationship between social media and brand experience remains unclear in spite of the strategic importance of social platforms in marketing. To narrow this gap of knowledge, this paper addresses three research objectives: first, defining what is brand experience on social media. Second, explaining how does brand experience come to life on social media? And, third, understanding how do social media create a brand experience. A set of propositions that comes from sense-making, marketing, and cognitive literature suggests that (a) brand experience on social media is the bundle of brand associations to attributes, emotions, or sensations that result from a sense-making process by which a consumer gives meaning to brand-related content consumption or creation on social media; (b) consumer encodes, stores, and retrieves brand experiences for declarative memory as brand associations to attributes, emotions, or sensations; (c) social media may trigger brand experience creation; however, these media may have challenging effects forbrand experiences management (e.g., make difficult the creation of long-term brand experiences). Such a conceptual understanding of the role of social media at customer experience creation, paired with a set proposition for empirical work, provide a guide to future research into this field.}, instname = {instname:Colegio de Estudios Superiores de Administración – CESA}, reponame = {reponame:Biblioteca Digital – CESA}, typedrive = {info:eu-repo/semantics/article}, url = {http://hdl.handle.net/10726/5095} }RT Generic T1 The role of social media in the creation of brand experiences LK http://hdl.handle.net/10726/5095 PB Universidad del Valle. Facultad de Ciencias de la Administración AB OL Spanish (121)
Gestores bibliográficos
Refworks
Zotero
BibTeX
CiteULike
Metadata
Show full item record
Abstract
La relación entre las redes sociales y la experiencia de marca no se entiende bien todavía a pesar de la importancia estratégica de las plataformas sociales para el marketing. Para resolver este problema, este artículo explora tres objetivos de investigación: primero, describir qué es la experiencia de marca en las redes sociales; segundo, explicar cómo emerge la experiencia de marca en los medios sociales, y tercero, comprender cómo las redes sociales crean ex-periencia de marca. Un conjunto de proposiciones extraídas de la literatura de sense making, marketing, y la ciencia cognitiva sugiere que (a) la experiencia de marca en los medios sociales s el conjunto de asociaciones de la marca a atributos, emociones, o sensaciones que resultan de un proceso de dar significado (sense-making) al consumo o creación de contenido en los medios sociales; (b) el consumidor codifica, almacena y recupera las experien-cia de marca de su memoria declarativa en la forma de asociaciones de marca; (c) los medios sociales pueden facilitar la creación de experiencia de marca; sin embar-go, esos medios también pueden hacer difícil la creación de experiencias de marca a largo plazo. El conjunto de proposiciones de este artículo traza una ruta de inves-tigación para futuros trabajos empíricos dentro de este campo de investigación.
Abstract
The relationship between social media and brand experience remains unclear in spite of the strategic importance of social platforms in marketing. To narrow this gap of knowledge, this paper addresses three research objectives: first, defining what is brand experience on social media. Second, explaining how does brand experience come to life on social media? And, third, understanding how do social media create a brand experience. A set of propositions that comes from sense-making, marketing, and cognitive literature suggests that (a) brand experience on social media is the bundle of brand associations to attributes, emotions, or sensations that result from a sense-making process by which a consumer gives meaning to brand-related content consumption or creation on social media; (b) consumer encodes, stores, and retrieves brand experiences for declarative memory as brand associations to attributes, emotions, or sensations; (c) social media may trigger brand experience creation; however, these media may have challenging effects forbrand experiences management (e.g., make difficult the creation of long-term brand experiences). Such a conceptual understanding of the role of social media at customer experience creation, paired with a set proposition for empirical work, provide a guide to future research into this field.
Full text
https://cuadernosdeadministracion.univalle.edu.co/index.php/cuadernos_de_administracion/article/view/6332/9444
URI
http://hdl.handle.net/10726/5095
Collections
  • Artículos y borradores de administración – Working papers [230]

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

 

Colegio de Estudios Superiores de Administración - CESACra. 6 N.º 34-51PBX: 339 53 00Bogotá, Colombia
Contact UsGuías y tutoriales